كيف اله رحيم يقتل 42 طفل في حادثة اليشع
ده هو السؤال :
اولا نيجي نشوف النص كده كامل بالسياق اللغوي بتاعه و معني الكلمات و سياق الاية نفسها :
سفر الملوك الثاني ٢: ٢٣-٢٤
٢٣ ثُمَّ صَعِدَ مِنْ هُنَاكَ إِلَى بَيْتِ إِيلَ، وَفِيمَا هُوَ صَاعِدٌ فِي الطَّرِيقِ، إِذَا بِصِبْيَانٍ صِغَارٍ خَرَجُوا مِنَ الْمَدِينَةِ وَسَخِرُوا مِنْهُ وَقَالُوا لَهُ:
«ٱصْعَدْ يَا أَقْرَعُ! ٱصْعَدْ يَا أَقْرَعُ!».
٢٤ فَالْتَفَتَ إِلَى وَرَائِهِ، وَنَظَرَ إِلَيْهِمْ، وَلَعَنَهُمْ بِٱسْمِ ٱلرَّبِّ، فَخَرَجَتْ دُبَّتَانِ مِنَ ٱلْوَعْرِ، وَٱفْتَرَسَتَا مِنْهُمُ ٱثْنَيْنِ وَأَرْبَعِينَ وَلَدًا.
كلمة "صِبْيَان" في الأصل العبري هي: "נְעָרִים" (نَعَارِيم)
ودي مش معناها أطفال عندهم 4 ولا 6 سنين
الكلمة دي معناها في القواميس زي قاموس استرونج و برون :
شاب
غلام
خادم
راجل صغير في السن
يعني كان سنهم في مرحلة المراهقة أو حتى أكبر شويه شباب في بداية العشرينات يعني كبار و ناضجين.
و ده موجود في مواضع تاني في الكتاب المقدس مثلا في التكوين :
سفر التكوين ١٤: ١٤
فَلَمَّا سَمِعَ أَبْرَامُ، أَنَّ أَخَاهُ سُبِيَ، جَرَّ غِلْمَانَهُ الْمُتَمَرِّنِينَ، وِلْدَانَ بَيْتِهِ، ثَلاَثَ مِئَةٍ وَثَمَانِيَةَ عَشَرَ، وَتَبِعَهُمْ إِلَى دَانَ.
يعني إبراهيم راح يحارب بيهم، فهل يعقل يحارب بـ ٣١٨ طفل ؟ لأ طبعا، دول شباب متدربين.
الناس اللي سخروا من النبي ماكانوش أطفال بريئين، دول شباب واعي وبيعاند وبيستهزأ عن عمد.
=====
و كمان في نفس سفر التكوين في قصة يوسف كان غلام 17 سنة :
"هذِهِ مَوَالِيدُ يَعْقُوبَ: يُوسُفُ إِذْ كَانَ ابْنَ سَبْعَ عَشَرَةَ سَنَةً، كَانَ يَرْعَى مَعَ إِخْوَتِهِ الْغَنَمَ وَهُوَ غُلاَمٌ عِنْدَ بَنِي بِلْهَةَ وَبَنِي زِلْفَةَ امْرَأَتَيْ أَبِيهِ، وَأَتَى يُوسُفُ بِنَمِيمَتِهِمِ الرَّدِيئَةِ إِلَى أَبِيهِمْ." (تك 37: 2).
==================================
تخيّل الموقف كويس و راجع الاية فوق .
هنا في شوية نقط لازم نوضحها :
المكان بيت ايل :
ده مش مكان عادي دي مدينة كانت مليانة عبادة أوثان خصوصا بعد انقسام المملكة، وملكها "يربعام" عمل فيها عجل من دهب وقال للشعب : هو ده إلهكم
فبقت المدينة كلها في تمرد على ربنا، وفي اضطهاد لأنبيائه.
شوف مثلا في سفر الملوك الاول :
"فَاسْتَشَارَ الْمَلِكُ وَعَمِلَ عِجْلَيْ ذَهَبٍ، وَقَالَ لَهُمْ: «كَثِيرٌ عَلَيْكُمْ أَنْ تَصْعَدُوا إِلَى أُورُشَلِيمَ. هُوَذَا آلِهَتُكَ يَا إِسْرَائِيلُ الَّذِينَ أَصْعَدُوكَ مِنْ أَرْضِ مِصْرَ». وَوَضَعَ وَاحِدًا فِي بَيْتِ إِيلَ، وَجَعَلَ الآخَرَ فِي دَانَ. وَكَانَ هذَا الأَمْرُ خَطِيَّةً. وَكَانَ الشَّعْبُ يَذْهَبُونَ إِلَى أَمَامِ أَحَدِهِمَا حَتَّى إِلَى دَانَ." (1 مل 12: 28-30).
====================
الكلام اللي قالوه مش هزار
هم قالوا لاليشع : اصعد يا أقرع
يعني إيه ؟
بيقولوله : "اطلع للسما زي إيليا" بس بأسلوب تحدي وسخرية، كأنهم بيهزأوا بمعجزة ربنا
وكلمة "أقرع" في الثقافة وقتها كانت إهانة كبيرة، معناها زي نجس أو مطرود من بركة ربنا.
يعني :
هما كانوا بيستهزأوا بـ الله ومعجزاته، والنبي وكلامه، مش مجرد تهريج أطفال.
هم شافوا المعجزات ناس كتير شافت ايليا بيطلع للسما في الوضوح و النهار و مع ذلك بينكروها و يسخروا منها.
لكن هل أليشع دعا عليهم بالموت ؟
لا هو لعنهم باسم الرب، يعني سلمهم لربنا، و ربنا هو اللي اختار العقاب
====================
طب إزاي دبتين يقتلوا ٤٢ واحد ؟
مش شرط يكونوا اتقتلوا في لحظة واحدة
ممكن تكون الدبتين بدأوا يهاجموا الشباب دول على مراحل، خصوصا إن :
الدببة لما بتشم طعم الدم البشري بتبقى شرسة جدا
بيبقوا شغالين يصطادوا أي حد بيقابلهم، خصوصا الناس دول كانوا فعلا قطاع طرق زي ما النص بيقول
"خرجوا من المدينة" (يعني خارجين مخصوص للسخرية والاعتداء، مش مارة عاديين)
ولو حتى حصل الهجوم في لحظة، ده مش معناه إن العقوبة قاسية، لأنهم كانوا :
بيستهزأوا بالله وأنبيائه
من بيئة وثنية متمردة
بيسببوا خطر للمارة، وربنا كان بيحمي الطريق
====================
المعنى المقصود من كل اللي حصل :
الشباب دول مش أطفال، لكن واعيين وبيستهزأوا بقصد.
من خلفية وثنية (عبادة العجل الذهبي).
استهزأوا بالنبي وبمعجزة إلهية، وده تحدي سافر لقداسة الله.
أليشع ما انتقمش، لكنه سلمهم لربنا.
ربنا سمح للدبتين ينفذوا عقاب رادع، يحمي الطريق وينبه الناس.
====================
طيب هل القصة ديه فيها نوع من السماح باذية المسئين و المستهزئين ؟ :
لا الكتاب المقدس واضح ان ديه حادثة نادرة الله رد فيها لحظيا علي السخرية من الانبياء و مفيش فيها اي دعوة بان الناس ياذوا للي بيسئوا او يستهزئوا بنسيب ده لربنا فقط لانه بيقول :
رومية ١٢: ١٩
"لاَ تَنْتَقِمُوا لأَنْفُسِكُمْ أَيُّهَا الأَحِبَّاءُ، بَلْ أَعْطُوا مَكَانًا لِلْغَضَبِ، لأَنَّهُ مَكْتُوبٌ: لِيَ ٱلنَّقْمَةُ، أَنَا أُجَازِي، يَقُولُ ٱلرَّبُّ."
المؤمن المسيحي مايقتلش ولا يلعن ولا ينتقم،.
لكن ربنا وحده اللي ليه الحكم، وهو اللي بيجازي بالعدل وقت ما يشوف الصح.
===================================
نيجي بقي بخصوص نبيك يا مدلس انت ماسك في اية جاهل في سياقها و تفسيرها و فهمها و سايب نبيك الي كان مشغل قتلة تحت ايده يغتالوا اي شخص بيهجوه و ياريت عمل معجزات كلها مجرد ادعاءات كل الي قالوا عليه كاذب و هجوه قتلهم بغدر زي مثلا :
نبدا من القران بالايتين دول :
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ * لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ {التوبة:65-66}
{إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً مُهِيناً} [الأحزاب:57].
الايتين دول من المشرعات الرئيسية في اذية من سب او شكك او انتقد الرسول .
==========
قتل كعب بن الاشرف :
كعب بن الاشرف كان من شعراء قريش الي بيهاجم الرسول و يسبه و يقول عليه نبي كاذب و ينتقده اشد انتقاد فا الرسول ارسل اليه ناس لقتله و قتلوه فعلا :
- أنَّ النبيَّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ، قالَ: مَن لِكَعْبِ بنِ الأشْرَفِ، فإنَّه قدْ آذَى اللَّهَ ورَسولَهُ، قالَ مُحَمَّدُ بنُ مَسْلَمَةَ: أَتُحِبُّ أَنْ أَقْتُلَهُ يا رَسولَ اللَّهِ؟ قالَ: نَعَمْ، قالَ: فأتَاهُ، فَقالَ: إنَّ هذا - يَعْنِي النبيَّ صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ - قدْ عَنَّانَا وسَأَلَنَا الصَّدَقَةَ، قالَ: وأَيْضًا، واللَّهِ لَتَمَلُّنَّهُ، قالَ: فإنَّا قَدِ اتَّبَعْنَاهُ فَنَكْرَهُ أَنْ نَدَعَهُ، حتَّى نَنْظُرَ إلى ما يَصِيرُ أَمْرُهُ، قالَ: فَلَمْ يَزَلْ يُكَلِّمُهُ حتَّى اسْتَمْكَنَ منه فَقَتَلَهُ.
الراوي : جابر بن عبدالله | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري
الصفحة أو الرقم : 3031 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح] | أحاديث مشابهة | شرح حديث مشابه
https://dorar.net/h/XhnaJGsi
و بعد قتله و لما رجع قاتلوه قلهم افلحت الوجوه :
- أنَّ مُحمَّدَ بنَ مَسْلَمةَ، وأبا عَبْسِ بنَ جَبرٍ، وعبَّادَ بنَ بِشرٍ قَتَلوا كَعبَ بنَ الأشرَفِ، فقالَ النَّبيُّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ حينَ نظَرَ إليهم: أفلَحَتِ الوُجوهُ.
الراوي : جابر بن عبدالله | المحدث : الحاكم | المصدر : المستدرك على الصحيحين
الصفحة أو الرقم : 5964 | خلاصة حكم المحدث : صحيح الإسناد
https://dorar.net/h/UCgcw6Me
==========
النبي بعث خالد بن الوليد عشان يقتل شخص شتمه :
- كانَ رجلٌ يَشتُم النَّبيَّ - صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ فقالَ النَّبيُّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ من يَكفيني عدوًّا لي ؟ فقالَ خالدُ بنُ الوليدِ : أنا فبعثَه النَّبيُّ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ إليهِ فقَتلَهُ
الراوي : رجل من بلقين | المحدث : ابن حزم | المصدر : المحلى
الصفحة أو الرقم : 11/413 | خلاصة حكم المحدث : صحيح
التخريج : لم نقف عليه إلا عند ابن حزم في ((المحلى)) (11/ 413).
https://dorar.net/h/63rDVF5J
==========
رجل قتل زوجته و ام اولاده عشان كانت بتسب النبي و هو وافق و بارك هذا الفعل :
- كانت أُمُّ ولَدٍ لرجُلٍ كان له منها ابنانِ مِثلُ اللُّؤلؤتَينِ، وكانت تَشتُمُ النَّبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ، فيَنْهاها ولا تَنْتهي، ويَزجُرُها ولا تَنزَجِرُ، فلمَّا كان ذاتَ لَيلةٍ ذكَرَت النَّبيَّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ، فما صَبَر أنْ قامَ إلى مِغْولٍ فوَضَعها في بطْنِها ثمَّ اتَّكَأَ عليها حتَّى أنفَذَها، فقال رَسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ: أشهَدُ أنَّ دَمَها هدَرٌ.
الراوي : عبدالله بن عباس | المحدث : الحاكم | المصدر : المستدرك على الصحيحين
الصفحة أو الرقم : 8255 | خلاصة حكم المحدث : صحيح الإسناد على شرط مسلم ولم يخرجاه
https://dorar.net/h/I1ZHcxaQ
==========
بل نشوف الحديث ده بردو :
- مَن ظَفِرتُم به مِن رجالِ يهودَ فاقتُلوه، فوثَبَ مُحَيِّصةُ على شبيبةَ -رجُلٍ مِن تجَّارِ يهودَ كان يُلابِسُهم- فقتَلَه، وكان حُوَيِّصةُ إذ ذاك لم يُسلِمْ، وكان أسَنَّ مِن مُحَيِّصةَ، فلمَّا قتَلَه جعَلَ حُوَيِّصةُ يضرِبُه، ويقولُ: أيْ عدوَّ اللهِ، أما واللهِ لرُبَّ شحمٍ في بطنِك مِن مالِه.
خلاصة حكم المحدث : حسن
الراوي : محيصة بن مسعود الأنصاري | المحدث : شعيب الأرناؤوط | المصدر : تخريج سنن أبي داود الصفحة أو الرقم : 3002
التخريج : أخرجه أبو داود (3002) واللفظ له، والطبراني في ((المعجم الكبير)) (741) (20/ 311) بلفظه غير أنه أتم، والبيهقي في ((دلائل النبوة)) (3/ 200)، وأبو نعيم في ((معرفة الصحابة)) (2/ 898) بنحوه أتم.
https://dorar.net/h/wJxmT1qT
و قال عنه ابو داود انه صالح :
https://dorar.net/h/rgzBXuuk
لعن غير المسلمين في رمضان :
- عنِ الزُّهْريِّ قال: كانوا يلعَنونَ الكفَرةَ في رمَضانَ، يُشيرُ إلى دعاءِ القُنُوتِ، ثمَّ يُصلِّي على النَّبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم، ثمَّ يدعو للمُسلِمينَ.
خلاصة حكم المحدث : إسناده صحيح
الراوي : محمد بن مسلم بن شهاب الزهري | المحدث : ابن حجر العسقلاني | المصدر : نتائج الأفكار الصفحة أو الرقم : 2/157
https://dorar.net/h/RIFrQT1X
==========
فا انت اخر شخص يتكلم عن موضوع زي كده يا منافق و مدلس.
اكتب رأيك في هذه المقالة