ليه ربنا خلق شجرة الخير و الشر اذا كان عارف ان ادم هيضعف و ياكل منها ؟

ليه ربنا خلق شجرة الخير و الشر اذا كان عارف ان ادم هيضعف و ياكل منها ؟

ده سؤال مهم و جميل ركز في كل كلمة هتعرف ليه ربنا خلقها :
الإرادة الحرة :
خلق ربنا الإنسان على صورته ومثاله ، ومن ضمن ده القدرة على اتخاذ القرارات بحرية . ربنا ادي الإنسان حرية الاختيار عشان يكون قادر على حب الله و العيش وفقًا لإرادته بشكل طوعي وليس مجبر او مكروه عل ده وجود الشجرة كان اختبارا للإرادة الحرة للإنسان، ليكون قادر على اختيار الطاعة أو العصيان بيده بنفسه .
الإختبار و الاختيار :
الشجرة كانت وسيلة لاختبار طاعة آدم وحواء. بدونها، لم يكن هناك إمكانية للاختيار الحر. ربنا عايز أن يكون الإنسان قادرا على اختيار الطاعة عن محبة، مش عن إكراه او إجبار.
محبة ربنا وعدله :
خلق ربنا الإنسان عشان يكون قادر على إقامة علاقة حب حقيقية معاه . العلاقة ديه عايزة يكون موجود خيار حقيقي لاثبات هذا الحب ، و حتى إمكانية العصيان . بدون خيار العصيان مش يكون يكون في حب حقيقي أو إيمان صادق.
الدروس الروحية :
سقوط آدم وحواء في الخطيئة جلب معه دروسًا عن طبيعة الإنسان ، وضعفه، وحاجته إلى لربنا. و السقوط كان جزء من الخطة الإلهية لافتداء الإنسان ، و كشف حب ربنا العظيم من خلال التجسد والفداء بيسوع المسيح .
الهدف النهائي من ده :
في المسيحية، السقوط جزء من خطة ربنا الأكبر للإنسان . ربنا عارف أن الخطيئة هتحصل بس مش هو الي خلي آدم او اجبره عليها بل آدم اختار بنفسه بارادته الكاملة ، لكنه زي معارف أن آدم هيخطا هو جهز و وضع خطة للخلاص والفداء من خلالها . الهدف النهائي هو تحويل الإنسان إلى كائن أكثر كمالًا من خلال اختبار الحرية والخلاص.
القدرة على النمو الروحي :
الخطيئة والسقوط جعلا الإنسان يدرك حاجته لربنا، وأهمية التوبة والغفران. التجارب ديه بتساعد الإنسان على النمو الروحي و تحقيق النضج الأخلاقي و الروحي.

بجانب في تفسير بيقول ان ادم بسبب العلم الي عنده و القوة كان هيفتكر نفسه الخالق لذلك ربنا خلقها كتذكير ليه انه و ان كان عنده علم كبير هو مخلوق .
انتهي باقوال الآباء و شروحاتهم عن الموضوع ده و هتوضح اكتر بردو :
القديس إيرينيوس :
"الله خلق الإنسان بإرادة حرة، قادراً على اختيار الطريق الذي يسير فيه. بدون هذه الإرادة الحرة، لم يكن الإنسان ليكون على صورة الله ولا مثالاً له. الحرية هي ما يجعل الإنسان مسؤولًا عن أفعاله ومختارًا للطاعة عن محبة."
(Irenaeus, Against Heresies, Book IV, Chapter 37)
===
القديس أغسطينوس :
"الشجرة كانت وسيلة لقياس الطاعة، وقد اختار آدم أن يخون هذه الطاعة. من خلال ذلك، صار البشر يعرفون الخير والشر بالتجربة، وليس فقط بالمعرفة النظرية."
(Augustine, The City of God, Book XIII, Chapter 14)
===
القديس غريغوريوس النيسي :
"من خلال التمييز بين الخير والشر، يُدعَى الإنسان إلى النمو في الكمال الروحي والاقتراب أكثر من الله."
(Gregory of Nyssa, The Life of Moses, Part II, Section 125)
===
القديس يوحنا ذهبي الفم :
"الله خلقنا أحراراً ليكون حبنا له حقيقياً وصادقاً. الشجرة كانت وسيلة ليختار الإنسان طواعية الطريق الصحيح."
(John Chrysostom, Homilies on Genesis, Homily 16)
===
القديس كيرلس السكندري :
"الله لم يُفاجأ بخطيئة آدم ، لكنه أعد منذ البداية خطة الخلاص من خلال يسوع المسيح ."
(Cyril of Alexandria, Commentary on Genesis, Book I)


 

Siervo De Jehová
بواسطة : Siervo De Jehová
"لكي تجثو باسم يسوع كل رُكْبَةٍ" (في 2: 10)
Comments